Nou regulament de salubrizare.


Consiliul Local va decide în ședința din această săptămână asupra unui proiect de hotărâre privind un nou regulament de salubrizare, necesar odată cu intrarea în vigoare a Legii 31/2019, care introduce obligații noi în activitatea de gestionare a deșeurilor. Potrivit noilor reglementări legislative, este obligatorie implementarea unui sistem de colectare și transport separat al deșeurilor din ambalaje provenite de la persoane fizice și juridice, iar noul regulament stabilește clar acest lucru, atât la nivelul operatorilor de salubrizare, cât și la nivelul beneficiarilor serviciului.

„În următoarea ședință de Consiliu Local vom prezenta un nou regulament de salubrizare, în care sunt precizate foarte clar obligațiile și sancțiunile atât pentru operatorii de salubrizare, cât și pentru beneficiarii acestui serviciu, cetățenii  și societățile comerciale din municipiul Brașov. Având în vedere că România și-a asumat niște ținte de colectare a deșeurilor reciclabile, trebuie ca toți – indiferent că suntem beneficiari sau că vorbim de operatorii de salubrizare – să respectăm aceste obligații. Până la sfârșitul anului, operatorii trebuie să aibă pregătit întregul sistem de colectare, cântărire și transport pe categorii clare de deșeuri, iar beneficiarii trebuie să colecteze separat deșeurile reciclabile și deșeurile menajere; altfel, riscă amenzi destul de mari. Acest proiect de hotărâre face și el parte din ansamblul de măsuri pe care municipalitatea le-a luat și le ia în continuare pentru reducerea poluării în Municipiul Brașov (măsuri prevăzute în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă și Planul de Acțiune pentru Calitatea Aerului, achiziția de mijloace de transport nepoluante, interzicerea recipientelor din plastic la evenimentele publice etc- n.r.)“, a declarat primarul George Scripcaru.

Colectare și transport separate, pe principiul „plătește pentru cât arunci“

Cea mai importantă modificare adusă de noul regulament se referă la obligația colectării și transportului separat al diferitelor categorii de deșeuri. Potrivit art 22 alin 2, „colectarea deşeurilor municipale se face selectiv, pe fiecare fracție/ tip de deșeu,cu autoutilitare speciale, echipate și dotate corespunzător fracției colectate. Este interzisă colectarea la comun a diverselor tipuri de deșeuri“. Precizarea este necesară în contextul în care până acum, deși unii cetățeni precolectau selectiv deșeurile, firmele de salubrizare colectau „la grămadă“, cu aceeași mașină, aceste deșeuri reciclabile.

Ca o consecință a colectării selective, alineatul 9 al aceluiași art 22 vorbește despre implementarea instrumentului economic „plătește pentru cât arunci“, context în care operatorii vor fi obligați să pună la dispoziția beneficiarilor recipienți sau saci pentru colectarea deșeurilor cu sistem de identificare a utilizatorului (cod de bare, C.I.P. etc), și să-și doteze utilajele cu soft de identificare a recipientului și implicit al utilizatorului, citirea realizându-se la momentul golirii acestuia, precum și cu sistem electronic de cântărire și emitere tichet care să conțină cel puțin informații despre tipul deșeului colectat, cantitate, datele de identificare ale utilizatorului, data colectarii. Datele vor fi memorate prin intermediul unui soft care le va transmite operatorului, care este obligat să le stocheze într-o bază de date.

O altă prevedere importantă menționează că „operatorul nu va ridica recipienții/sacii destinati colectării deșeurilor reciclabile în care sunt depozitate în amestec și deseuri reziduale și/sau biodegradabile. În această situație operatorul va notifica atât utilizatorul recipientului cu privire la obligațiile ce-i revin în domeniul colectării selective a deșeurilor, cât și autoritatea locală, pentru luarea măsurilor legale ce se impun“.

Totodată, există două prevederi speciale care interzic în mod expres, pe de o parte, depozitarea pe domeniul public și/ sau la punctele de colectare a deșeurilor municipale a deșeurilor generate de activităţi de reamenajare şi reabilitare interioară şi/sau exterioară a imobilelor , și pe de altă parte, depozitarea deșeurilor voluminoase în alte locuri decât cele stabilite de autoritatea locală. Pentru depozitarea deșeurilor voluminoase, prin dispoziție de primar, va fi stabilit un program de colectare cel mai probabil bilunar.

Sancțiunile prevăzute pentru nerespectarea prevederilor din regulament sunt amendă de la 800 la 1600 lei pentru persoane fizice și de la 1600 la 2500 lei pentru persoane juridice, iar în cazul operatorilor, pentru nerespectarea unor obligații exprese ce le revin, amenda este între 1.500 și 2.500 lei.

Primăria urgentează programul de modernizare a platformelor

Până la intrarea în vigoare a noului regulament și trecerea la noul sistem de colectare, municipalitatea continuă programul de modernizare a platformelor de gunoi, pe care dorește să îl finalizeze până la începutul lunii noiembrie.

„Am început modernizarea platformelor de gunoi din cartiere (au fost realizate lucrări de asfaltare, refacerea gardurilor de protecție și acoperișurilor, n.n.). Primele 13 au fost deja modernizate, majoritatea în cartierul Tractorul, și au început lucrările la aproximativ 150 de platforme. În următoarea perioadă vom accelera acest proces, atfel încât până la venirea sezonului rece, la începutul lunii noiembrie, să fie finalizate toate cele 403 platforme existente. Am atras atenția operatorilor că trebuie să monitorizeze mai atent platformele unde a început modernizarea, astfel încât să nu mai fie pubele pline și cetățenii să aibă unde depune gunoiul în mod civilizat. De asemenea, facem un apel și către beneficiarii acestor platforme, cetățenii municipiului Brașov, să depoziteze deșeurile strict în pubele și nu lângă acestea“, a declarat purtătorul de cuvânt al primăriei Brașov, Sorin Toarcea.

Continuă procedura de licitație pentru achiziția de eco-insule inteligente

 În paralel, municipalitatea continuă procedura de achiziție a eco-insulelor inteligente, pe modelul celor deja amplasate în Răcădău și Scriitorilor, care permit doar utilizatorilor care au saci de gunoi cu coduri de bare să depună deșeuri, sortate pe categorii, și au tehnologia de a identifica nu numai utilizatorul, ci și tipul de deșeu și cantitatea depusă. În funcţie de zonele în care vor fi amplasate, eco-insulele vor avea 5, 6 sau 8 fante. Pentru achiziție a fost prevăzută suma de 1,4 milioane de lei, din care municipalitatea speră să poată cumpăra 12 – 15 eco-insule. Depunerea de oferte mai este deschisă până în 3 septembrie; până acum cinci firme s-au arătat interesate de această licitație. Contractul va fi un acord-cadru, pe patru ani, urmând ca în ceilalți ani să se prevadă fonduri pentru achiziția unor „pachete“ suplimentare de eco-insule.

Regulament cadru
Raport de specialitate
Proiect de hotarare al consiliului local