Departamente - Primăria Municipiului Brașov
Primăria Municipiului Brașov
Departamente - Primăria Municipiului Brașov
Departamente - Primăria Municipiului Brașov
Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență / Compartimentul Securitate și Sănătate în Muncă
DESCRIEREA ACTIVITĂȚII:
Atribuțiile compartimentului:
- Răspunde de obţinerea autorizării/reautorizării de funcţionare a instituţiei, din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă;
- Organizează activităţile de prevenire şi protecţie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă şi H.G. nr. 1425/2006, actualizată;
- Identifică pericolele şi evaluează riscurile de accidentare şi îmbolnăvire profesională pentru fiecare componentă a sistemului de muncă, respectiv executant, sarcină de muncă, mijloace de muncă/echipamente de muncă şi mediul de muncă, pe locuri de muncă/posturi de lucru;
- Elaborează, duce la îndeplinire, monitorizează şi actualizează Planul de Prevenire şi Protecţie;
- Elaborează instrucţiunile proprii pentru completarea şi/sau aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă şi asigură difuzarea acestora în instituţie numai după ce au fost aprobate de către primar;
- Propune atribuţiile şi răspunderile în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, ce revin lucrătorilor, corespunzător funcţiilor exercitate, care se consemnează în fişa postului, cu aprobarea primarului;
- Efectuează instruirile introductiv generale în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, pentru noi angajaţi;
- Efectuează instruirea pe linia securităţii muncii a persoanelor aflate în instituție cu permisiunea primarului precum și a lucrătorilor din unităţi exterioare care desfăşoară activităţi pe bază de contract de prestări de servicii în beneficiul instituţiei, privind activităţile specifice instituției, riscurile pentru securitatea şi sănătatea lor, precum şi măsurile şi activităţile de prevenire şi protecţie la nivelul instituției, în general;
- Urmărește efectuarea instruirii la locul de muncă de către conducătorii locurilor de muncă;
- Verifică însuşirea şi aplicarea de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în Planul de prevenire şi protecţie, a instrucţiunilor proprii, precum şi a atribuţiilor şi responsabilităţilor ce le revin în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă stabilite prin fişa postului;
- Întocmește necesarul de documentaţii cu caracter tehnic de informare şi de instruire a lucrătorilor, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
- Elaborează tematici pentru toate fazele de instruire, stabilește, în scris, periodicitatea instruirilor adecvate pentru fiecare loc de muncă în instrucţiunile proprii, asigură informările şi instruirile lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi verifică însuşirea şi aplicarea de către lucrători a informaţiilor primite;
- Elaborează programul de instruire-testare la nivelul instituţiei;
- Întocmește Planul de acţiune în caz de pericol grav şi iminent şi se asigură că toţi lucrătorii să fie instruiţi pentru aplicarea lui;
- Asigură ţinerea evidenţei zonelor cu risc ridicat şi specific şi stabilește zonele care necesită semnalizare de securitate şi sănătate în muncă;
- Asigură ţinerea evidenţei meseriilor şi a profesiilor prevăzute de legislaţia specifică, pentru care este necesară autorizarea exercitării lor;
- Asigură ţinerea evidenţei posturilor de lucru care necesită examene medicale suplimentare;
- Asigură ţinerea evidenţei posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesită testarea aptitudinilor şi/sau control psihologic periodic;
- Identifică echipamentele individuale de protecţie necesare pentru posturile de lucru din instituţie şi întocmește necesarul de dotare a lucrătorilor cu echipament individual de protecţie;
- Supraveghează respectarea de către toți lucrătorii a măsurilor de prevenire (inclusiv purtarea echipamentului individual de protecţie, unde este cazul);
- Efectuează controale interne la locurile de muncă, cu informarea, în scris, a primarului asupra deficienţelor constatate şi asupra măsurilor propuse pentru remedierea acestora;
- Participă la cercetarea evenimentelor, conform competenţelor prevăzute în legislaţia specifică;
- Elaborează rapoarte privind accidentele de muncă suferite de lucrătorii din instituţie, în conformitate cu prevederile legale;
- Urmărește realizarea măsurilor dispuse de către inspectorii de muncă, cu prilejul vizitelor de control şi al cercetării evenimentelor;
- Colaborează cu lucrătorii şi/sau reprezentanţii lucrătorilor şi medicul de medicina muncii, în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie;
- Propune clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alţi angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini;
- Intocmește necesarul de mijloace materiale pentru desfăşurarea acestor activităţi;
- Monitorizează respectarea prevederilor O.U.G. nr. 99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă;
- Gestionează cererilor înaintate, de salariatele gravide sau care alăptează, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 96/2003 privind protecţia maternităţii la locurile de muncă şi întocmeşte evaluarea riscurilor pentru locul de muncă al salariatelor precum şi celelalte documente prevăzute de lege şi normele de aplicare care intră în competenţa compartimentului;
- Intocmește fişele de solicitare a controlului medical de medicina muncii;
- Monitorizează efectuarea controlului medical la angajare şi periodic de către toţi lucrătorii şi gestionarea fişelor de aptitudini emise de către medicul de medicina muncii;
- Asigură instruirea necesară a reprezentanţilor lucrătorilor cu răspunderi specifice în domeniul securităţii şi sănătaţii în muncă pentru exercitarea rolului de membrii în Comitetul de Securitate şi Sănatate în Muncă;
- Asigură constituirea C.S.S.M. şi întrunirea membrilor acestuia în ședințe trimestriale și ori de câte ori este necesar;
- Organizează activitatea de acordare a primului ajutor, stabilește şi aplică măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor (dotarea locurilor de muncă cu truse sanitare şi instruirea lucrătorilor privind acordarea primului ajutor în caz de accidentare);
- Desfăşoară şi alte activităţi necesare/specifice asigurării securităţii şi sănătăţii lucrătorilor la locul de muncă.